szukaj
strona główna | redakcja | rejestr zmian | statystyka | pomoc | administracja  
Biuletyn Informacji Publicznej
   
   
Prawo lokalne:
Statut Gminy

Utraciła moc Uchwałą Nr IX/98/11
Rady Miasta Piły z dnia 31 maja 2011 r.
w sprawie Statutu Miasta Piły
z wyjątkiem §118 ust. 1 w zakresie
zawartego w nim §5

 

UCHWAŁA NR XI/123/2003
RADY MIEJSKIEJ W PILE
z dnia 26 sierpnia 2003 r.

w sprawie Statutu Gminy Piła.

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z 2002 r., Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 214 poz. 1806 zm. 2003 r. Dz. U. Nr 80 poz. 717) Rada Miejska w Pile uchwala

STATUT GMINY PIŁA

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Uchwała określa:

1.  ustrój Gminy Piła,
2.  zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
3.  organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miasta Piły, komisji Rady Miasta,
4.  tryb pracy Prezydenta Miasta Piły,
5.  zasady działania klubów radnych Rady Miasta Piły,
6.  zasady: dostępu obywateli do dokumentów Rady Miasta Piły, jej komisji i Prezydenta oraz korzystania z nich.

 

§ 2

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

  1. Gminie - należy przez to rozumieć Gminę Piła, 
  2. Radzie - należy przez to rozumieć Radę Miasta Piły
  3. komisjach - należy przez to rozumieć komisje Rady Miasta Piły, 
  4. Komisji Rewizyjnej - należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miasta Piły,
  5.  Prezydencie - należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Piły,
  6. Przewodniczącym - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miasta Piły,   Wiceprzewodniczących - należy przez to rozumieć
  7. Wiceprzewodniczących Rady Miasta  Piły, 
  8. Statucie - należy przez to rozumieć Statut Gminy Piła.

Rozdział II
Gmina

§ 3

  1. Gmina Piła jest podstawową jednostką lokalnego samorządu terytorialnego, powołaną    dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium. 
  2. Wszytkie osoby, które zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawyo samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.

 

§ 4

  1. Gmina położona jest w Powiecie Pilskim, w Województwie Wielkopolskim.
  2. Obszar i granice terytorialne Gminy określa mapa w skali 1:100 000, stanowiąca załącznik nr 1 do Statutu.
    Prezydent prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

§ 5

  1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
  2. Prezydent prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 6

Siedzibą organów Gminy jest miasto Piła.

Rozdział III
Jednostki pomocnicze Gminy

§ 7

  1. O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:
      a.  inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia
           jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta
           jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy, 
      b . utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki
           pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których
           tryb
           określa Rada odrębną uchwałą,
      c.  projekt granic jednostek pomocniczych określa Rada w
           uzgodnieniu
           z inicjatorami utworzenia tej jednostki, 
      d.  przebieg granic jednostek pomocniczych powinien - w miarę
           możliwości - uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne,
           komunikacyjne i więzi społeczne.
  2. Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

 

§ 8

Uchwały, o jakich mowa w § 7 ust. 1 powinny określać w szczególności:

  1. obszar,
  2. granice,
  3. siedzibę władz,
  4. nazwę jednostki pomocniczej.

 

§ 9

  1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
  2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują samodzielnie środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.
  3. Rada uchwala corocznie załącznik do uchwały budżetowej, określający wydatki jednostek pomocniczych w układzie działów lub rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
  4. Jednostki pomocnicze, decydując o przeznaczeniu środków, o których mowa w ust. 2, obowiązane są do przestrzegania podziału wynikającego z załącznika do budżetu Gminy.
  5. Decyzje, o jakich mowa w ust. 2 - 4, są wiążące dla osób składających oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem Gminy.
  6. Środki finansowe, o których mowa w ust. 2, przekazywane są na odrębne rachunki bankowe otwierane dla poszczególnych jednostek pomocniczych. Jako osoby upoważnione do dysponowania środkami zgromadzonymi na poszczególnych rachunkach wskazuje się w umowach rachunków bankowych każdorazowego przewodniczącego organu wykonawczego danej jednostki pomocniczej.

 

§ 10

  1. Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Prezydentowi.
  2. Jednostki pomocnicze podlegają nadzorowi organów Gminy na zasadach określonych w statutach tych jednostek.

 

§ 11

  1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej lub wskazana przez niego osoba uczestniczy w sesjach Rady.
  2. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej lub wskazana przez niego osoba może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.

Rozdział IV
Organizacja wewnętrzna Rady

§ 12

  1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Prezydenta w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
  2. Prezydent i komisje pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

§ 13

Do wewnętrznych organów Rady należą:

  1. Przewodniczący,
  2. Dwóch wiceprzewodniczących,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. komisje stałe, wymienione w Statucie,
  5. doraźne komisje do określonych zadań.

 

§ 14

  1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
         a.  Rewizyjną,
         b.  Gospodarki Miejskiej,
         c.  Budżetu i Rozwoju Miasta,
         d.  Spraw Społecznych.
  2. Radny może być członkiem najwyżej jednej komisji stałej.
  3. Przepis ust.2 nie dotyczy członków komisji rewizyjnej. Członkowie komisji rewizyjnej mogą być członkami jednej innej komisji stałej.

 

§ 15

  1. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada nowej kadencji na pierwszej sesji.
    Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji podejmuje następujące czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji:
    Ustala datę, godzinę i miejsce pierwszej sesji nowo wybranej rady,
    przygotowuje projekt porządku obrad,
    dokonuje otwarcia sesji,
    powierza przewodnictwo obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

 

§ 16

Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności Wiceprzewodniczący wskazany przez Przewodniczącego, w szczególności:

  1. zwołuje sesje Rady,
  2. ustala porządek obrad,
  3. przewodniczy obradom,
  4. sprawdza istnienie quorum na początku sesji i w trakcie jej trwania, w przypadkach budzących wątpliwości oraz na wniosek radnych,
  5. kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Rady,
  6. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
  7. podpisuje uchwały, protokoły z obrad sesji oraz inne dokumenty Rady,
  8. koordynuje prace komisji,
  9. czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych do wykonywania przez radnych ich mandatu,
  10. składa w imieniu Rady oświadczenia w mediach w sprawach, które były przedmiotem obrad Rady.

 

§ 17

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokona wyboru na wakujące stanowisko.

 

§ 18

Pod nieobecność Przewodniczącego jego zadania wykonuje wyznaczony przez niego Wiceprzewodniczący.

 

§ 19


Przewodniczący oraz Wiceprzewodniczący koordynują z ramienia Rady prace komisji.
Podziału zadań w zakresie, o jakim mowa w ust. 1 dokonuje Przewodniczący.

 

§ 20

Obsługę Rady i jej organów zapewnia Biuro Rady Miasta, wchodzące w skład Urzędu Miasta.

Rozdział V
Tryb pracy Rady

1. Sesje Rady

§ 21

  1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
  2.  Oprócz uchwał Rada może podejmować:
          a.  postanowienia proceduralne,
          b.  deklaracje - zawierające samozobowiązanie się do określonego
               postępowania,
          c.  oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie, 
          d.  apele - zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów
               zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia
               inicjatywy czy zadania,
          e.  opinie - zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
  3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii nie ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

2. Przygotowanie sesji

§ 22

  1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
  2. Przygotowanie sesji obejmuje: 
        a.  ustalenie porządku obrad,
        b.  ustalenie czasu i miejsca obrad,
        c.  zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów
             uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad,
        d.  zaproszenie gości.
  3. Sesje zwołuje Przewodniczący, lub z jego upoważnienia - jeden z Wiceprzewodniczących.
  4.  O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad sesyjnych wraz z materiałami i projektami uchwał sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 10 dni przed terminem obrad, za pomocą listów poleconych lub w inny skuteczny sposób.
  5.  Powiadomienie wraz z materiałami dotyczącymi sesji poświęconej uchwaleniu budżetu i sprawozdania z wykonania budżetu przesyła się radnym najpóźniej na 21 dni przed sesją.
  6. W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 4 i 5 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
  7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.
  8. Terminy o jakich mowa w ust. 4 i 5 rozpoczynają bieg od dnia następnego po doręczeniu powiadomień i nie obejmują dnia odbywania sesji.

 

§ 23

  1. Przed każdą sesją Przewodniczący ustala listę osób zaproszonych na sesję.
  2. W sesjach Rady uczestniczą: Prezydent, Sekretarz i Skarbnik oraz naczelnicy wydziałów Urzędu Miasta według konieczności wynikającej z porządku obrad.
  3.  Do udziału w sesjach Rady mogą zostać zobowiązani kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych podlegających kontroli Rady>

3. Przebieg sesji

§ 24

Prezydent obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

§ 25

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 26

Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

§ 27

  1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
  2. Na wniosek Przewodniczącego obrad bądź radnego, Rada może postanowić o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
  3.  O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
  4.  Fakt przerwania obrad oraz imiona i nazwiska radnych, którzy bez uspra­wiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.

 

§ 28

  1. Kolejne sesje Rady zwoływane są w terminach ustalanych w planie pracy rady lub w terminach określonych przez Przewodniczącego.
  2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy sesji nadzwyczajnych.

 

§ 29

  1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
  2. Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

§ 30

  1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.
  2. W razie nieobecności Przewodniczącego czynności określone w ust. 1 wykonuje jeden z Wiceprzewodniczących, upoważniony przez Przewodniczącego.
  3. Rada na wniosek Przewodniczącego powołuje spośród radnych Sekretarza obrad i powierza mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

 

§ 31

  1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły:
    Otwieram .......... sesję Rady Miasta Piły”.
  2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

§ 32

Po otwarciu sesji Przewodniczący stawia pytanie o ewentualny wniosek w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§ 33

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

  1. przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
  2. informacje Przewodniczącego o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym,
  3. sprawozdanie z działalności Prezydenta w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
  4. rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
  5. interpelacje i zapytania radnych,
  6. odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzednich sesjach,
  7. wolne wnioski i informacje.

 

§ 34

  1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 33 pkt. 3 składa Prezydent lub wyznaczony przez niego zastępca.
  2. Sprawozdania i opinie komisji Rady składają przewodniczący komisji lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

§ 35

  1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Prezydenta.
  2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
  3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające z tego pytania.
  4. Interpelacje składa się w formie pisemnej na ręce Przewodniczącego;
  5. Przewodniczący niezwłocznie przekazuje interpelację adresatowi.
    Odpowiedź na interpelacje jest udzielana w formie pisemnej, w terminie 21 dni - na ręce Przewodniczącego i radnego składającego interpelację.
  6. Odpowiedzi na interpelację udziela Prezydent lub właściwe rzeczowo osoby, upoważnione do tego przez Prezydenta.
  7. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.
  8. Przewodniczący informuje radnych o złożonych interpelacjach i odpowiedziach na nie na najbliższej sesji Rady, w ramach odrębnego punktu porządku obrad.

 

§ 36

  1. Zapytania składa się w sprawach aktualnych problemów Gminy, także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
  2. Zapytania formułowane są pisemnie na ręce Przewodniczącego lub ustnie, w trakcie sesji Rady.
  3. Jeśli bezpośrednia odpowiedź na zapytanie nie jest możliwa, pytany udziela odpowiedzi pisemnej w terminie 14 dni. Paragraf 35 ust. 5, 6 i 7 stosuje się odpowiednio.

 

§ 37

  1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
  2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń; w uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością.
  3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego.
  4. Przewodniczący może zabierać głos w każdym momencie obrad.
  5. Przewodniczący może udzielić głosu osobie nie będącej radnym, a Prezydent powinien mieć udzielony głos w pierwszej kolejności.

 

§ 38

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
  2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
  3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokóle.
  4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
  5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

§ 39

Na wniosek radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

 

§ 40

  1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej, w szczególności dotyczących:
          - stwierdzenia quorum,
          - zmiany porządku obrad, 
          - ograniczenia czasu wystąpienia dyskutantów, 
          - zamknięcia listy mówców lub kandydatów,
          - zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
          - zarządzenia przerwy, 
          - odesłania projektu uchwały lub innych projektów określonych w
            § 21 ust. 2 do komisji,
          - przeliczenia głosów, 
          - przestrzegania regulaminu obrad.
  2. Wnioski formalne Przewodniczący poddaje pod dyskusję po dopuszczeniu jednego głosu „za” i jednego głosu „przeciw” wnioskowi, po czym poddaje sprawę pod głosowanie.

 

§ 41

  1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
  2. Postanowienie ust. 1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 42

  1. Po wyczerpaniu listy mówców, Przewodniczący zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Prezydentowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność - przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
  2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący rozpoczyna procedurę głosowania.
  3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

§ 43

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę:
    "W związku z wyczerpaniem porządku obrad zamykam .......... sesję Rady Miasta Piły”.
  2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
  3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

 

§ 44

  1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
  2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
  3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

 

§ 45

Do wszystkich osób pozostających w miejscu obrad po zakończeniu sesji lub posiedzenia mają zastosowanie ogólne przepisy porządkowe właściwe dla miejsca, w którym sesja się odbywa.

 

§ 46

  1. Pracownik Urzędu Miasta, wyznaczony przez Prezydenta w uzgodnieniu z Przewodniczącym, sporządza z każdej sesji protokół.
  2. Przebieg sesji jest nagrywany a nagranie przechowuje się w Biurze Rady Miasta.

 

§ 47

  1. Protokół z sesji musi odzwierciedlać jej przebieg.
  2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:
        a.  numer, datę i miejsce odbywania sesji, godzinę jej rozpoczęcia i
             zakończenia oraz wskazywać numery uchwał, imię i nazwisko
             przewodniczącego obrad i protokolanta, 
        b.  stwierdzenie prawomocności posiedzenia, 
        c.  imiona i nazwiska nieobecnych członków Rady,
        d.  odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,
        e.  ustalony porządek obrad,
        f.   przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich
             streszczenie, teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych
             wniosków, a nadto odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych
             wystąpień, 
        g.  przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”,
             „przeciw” i „wstrzymujących się” oraz w głosowaniu tajnym
             głosów nieważnych, podpis Przewodniczącego obrad i osoby
             sporządzającej protokół.

 

§ 48

  1. Rada zatwierdza protokół na najbliższej sesji. W przypadku zgłoszenia wniosku o poprawkę lub wniosku o uzupełnienie o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta i przesłuchaniu nagrania z przebiegu sesji.
  2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
  3. Rada może podjąć uchwałę o przyjęciu protokółu z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

 

§ 49

  1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
  2. Uchwały Przewodniczący doręcza Prezydentowi najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
  3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, z dokumentów tych wynikających.
  4. Protokół umieszcza się na stronie internetowej Urzędu Miasta.

 

§ 50

  1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) w uzgodnieniu z Przewodniczącym sprawuje pracownik Urzędu Miasta zatrudniony w Biurze Rady Miasta.
  2. Pracownicy, zatrudnieni w Biurze Rady Miasta podlegają w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu..

 

4. Uchwały

§ 51

  1. Uchwały, o jakich mowa w § 21 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 21 ust. 2 są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
  2. Przepis ust. 1 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

 

§ 52

  1. Inicjatywę uchwałodawczą posiada każdy z radnych oraz Prezydent, chyba że przepisy prawa stanowią inaczej.
  2. Projekt uchwały powinien określać w szczególności:
        a.  tytuł uchwały,
        b.  podstawę prawną,
        c.  postanowienia merytoryczne,
        d.  w miarę potrzeby określenie źródła sfinansowania realizacji
             uchwały,
        e.  określenie organu odpowiedzialnego za wykonanie uchwały i
             złożenia sprawozdania po jej wykonaniu,
        f.  ustalenie terminu obowiązywania lub wejścia w życie uchwały.
  3. Projekt uchwały powinien zostać przedłożony pisemnie Radzie wraz z uzasadnieniem, w którym należy wskazać potrzebę podjęcia uchwały oraz informację o skutkach finansowych jej realizacji. Zalecane jest przedłożenie projektu uchwały i uzasadnienia w formie elektronicznej.
  4. Projekty uchwał są opiniowane co do ich zgodności z prawem przez radcę prawnego. Jeśli projektodawcą uchwały jest Prezydent wymagana jest opinia radcy prawnego Urzędu Miasta.

 

§ 53

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

 

§ 54

  1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
  2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Prezydenta.

 

§ 55


Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

 

§ 56

  1. Prezydent ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
    Prezydent przekazuje uchwały właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

5. Procedura głosowania

§ 57

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

§ 58

  1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
  2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza Przewodniczący obrad, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
  3. Do przeliczenia głosów Przewodniczący obrad może wyznaczyć radnych.
  4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

 

§ 59

  1. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
  2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
  3. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
  4. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
  5. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

 

§ 60

  1. Przewodniczący obrad przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
  2. W pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga Przewodniczący obrad.
  3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, Przewodniczący obrad przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
  4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

§ 61

  1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
  2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności Przewodniczący obrad poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
  3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
  4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 61 ust. 1.
  5. Przewodniczący obrad za zgodą Rady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
  6. Przewodniczący obrad zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
  7. Przewodniczący obrad może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

§ 62

  1. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.
  2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano liczbę głosów większą od liczby głosów oddanych na kandydatury ( wnioski) każde z osobna.

 

§ 63

  1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
  2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowitą ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.
  3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.
  4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą została oddana liczba głosów o 1 większa od liczby pozostałych ważnie oddanych głosów.

 

6. Komisje Rady

§ 64

  1. Komisje stałe działają zgodnie z ustalonym przedmiotem działania według rocznego planu pracy przedłożonego Radzie oraz według potrzeb.
  2. Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian.

 

§ 65

  1. Komisje Rady mogą odbywać wspólne posiedzenia.
  2. Komisje Rady mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych gmin, zwłaszcza sąsiadujących, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
  3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Przewodniczącemu Rady.
  4. Na podstawie upoważnienia Rady, Przewodniczący lub Wiceprzewodniczący, koordynujący pracę komisji Rady mogą zwołać posiedzenie komisji i nakazać złożenie Radzie sprawozdania.

 

§ 66

Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji wybrany uchwałą Rady a w zastępstwie zastępca przewodniczącego komisji. Zastępca przewodniczącego komisji wybierany jest przez członków danej komisji.

 

§ 67

  1. Komisje pracują na posiedzeniach.
  2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o posiedzeniach Komisji Rewizyjnej.

 

§ 68

  1. Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady pisemne sprawozdania z działalności komisji.
  2. Przepis ust 1 stosuje się odpowiednio do doraźnych komisji powołanych przez Radę.

 

§ 69

Opinie i wnioski komisji uchwalane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu komisji.

 

7. Radni

§ 70

  1. Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.
  2. Radny w ciągu 7 dni od daty odbycia się sesji lub posiedzenia komisji, winien usprawiedliwić swoją nieobecność, składając stosowne pisemne wyjaśnienia na ręce Przewodniczącego lub przewodniczącego komisji.

 

§ 71

  1. Spotkania ze swoimi wyborcami radni powinni odbywać nie rzadziej niż 2 razy w roku.
  2. Nie rzadziej niż raz w kwartale radni winni przyjmować w swoich okręgach wyborczych - w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców - osoby, które chciałyby złożyć skargi i wnioski czy postulaty.
  3. Radni mogą, stosownie do potrzeb, przyjmować Obywateli Gminy w siedzibie Urzędu Miasta w sprawach dotyczących Gminy i jej mieszkańców.

 

§ 72

  1. Pełnienie funkcji radnego potwierdza dokument podpisany przez Przewodniczącego.
  2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

8. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

 

§ 73

  1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
  2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.
  3. Zawiadomienie o wspólnej sesji podpisują wspólnie przewodniczący lub upoważnieni wiceprzewodniczący zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

§ 74

  1. Koszty wspólnej sesji ponoszą równomiernie zainteresowane jednostki samorządu terytorialnego, chyba że radni uczestniczący we wspólnej sesji postanowią inaczej.
  2. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem uchwalonym przed przystąpieniem do obrad.

 

Rozdział VI
Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

§ 75

  1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego oraz pozostałych członków w liczbie 3.
  2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Rada.
  3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna ze swego grona.

 

§ 76

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej lub niemożności działania, zadania wykonuje jego Zastępca.

 

§ 77

  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
  2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
  3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
  4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady - w terminie 14 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

 

2. Zasady kontroli

§ 78

  1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Prezydenta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
        a.  legalności,
        b.  gospodarności,
        c.  rzetelności,
        d.  celowości,
    oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
  2. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

§ 79

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanym w uchwałach Rady.

 

§ 80

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

  1. kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
  2. problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
  3. sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.
  4. kontrole doraźne na zlecenie Rady.

 

§ 81

  1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
  2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

 

§ 82

Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 21 dni roboczych, a kontrole problemowa i sprawdzająca dłużej niż 10 dni roboczych.

 

§ 83

  1. Kontroli Komisji Rewizyjnej nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
  2. Rada może nakazać rozszerzenie zakresu i przedmiotu kontroli.
  3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 wykonywane są niezwłocznie
  4. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających, a także doraźnych.

 

§ 84

  1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 78 ust. 1.
  2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
  3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

3. Tryb kontroli

§ 85

  1. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji Rewizyjnej zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wyznacza na piśmie kierownika zespołu kontrolnego, który dokonuje podziału czynności pomiędzy kontrolujących.
  3. Kontrole problemowe, sprawdzające i doraźne mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji Rewizyjnej.
  4. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 6) przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
  5. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 4 oraz dowody tożsamości.
  6. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji Rewizyjnej może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji Rewizyjnej oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 5. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje, w których członek Komisji Rewizyjnej poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać, iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu komunalnym. Za znaczne straty materialne przyjmuje się straty równoważne lub większe od kwoty 50.000,- zł
  7. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 6, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie - do Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
  8. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenie zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 7, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notatkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji Rewizyjnej.

 

§ 86

  1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki, Prezydenta i Przewodniczącego wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
  2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Prezydenta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego.

 

§ 87

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
  2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
  3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
  4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3.

 

§ 88

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

4. Protokoły kontroli

§ 89

  1. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - w terminie 14 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
        a.  nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,
        b.  imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
        c.  daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
        d.  określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
        e.  imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu, 
        f.  przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności 
            wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w 
            działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów
            potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
        g.  datę i miejsce podpisania protokołu,
        h.  podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika
             kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania 
             protokołu z podaniem przyczyn odmowy.
  2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

§ 90

  1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy - pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
  2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 91

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
  2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

§ 92

Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują: Przewodniczący, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.

 

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

§ 93

  1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 30 stycznia każdego roku.
  2. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
        a.  terminy odbywania posiedzeń,
        b.  terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli  
        c.  kompleksowej.
  3. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

 

§ 94

  1. Komisja Rewizyjna składa Radzie - w terminie do dnia 31 marca każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
  2. Sprawozdanie powinno zawierać:
        a.  liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych 
             kontroli,
        b.  wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku
             kontroli,
        c.  wykaz uchwał podjętych przez Komisję Rewizyjną,
        d.  wykaz analiz kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z
             najważniejszymi wnioskami, wynikającymi z tych kontroli,
        e.  ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w
             sprawie absolutorium.
  3. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.

 

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

§ 95

  1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej Przewodniczącego, zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołuje jej posiedzenia, które nie są objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji, w formie pisemnej.
  3. Posiedzenia, o jakich mowa w ust 2, mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
        a.  Przewodniczącego lub też pisemny wniosek:
        b.  nie mniej niż 5 radnych,
        c.  nie mniej niż 3 członków Komisji Rewizyjnej.
  4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
        a.  radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
        b.  osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w 
             charakterze biegłych lub ekspertów.
  5. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków komisji uczestniczących w posiedzeniu.

 

§ 96

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

 

§ 97

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Prezydent poprzez Biuro Rady Miasta.

 

§ 98

  1. Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.
  2. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem komunalnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.

 

§ 99

  1. Komisja Rewizyjna może na zlecenie Rady lub po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej z innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
  2. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli.
  3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zwracać się do przewodniczących innych komisji Rady o oddelegowanie w skład zespołu kontrolnego radnych mających kwalifikacje w zakresie tematyki objętej kontrolą.
  4. Do członków innych komisji uczestniczących w kontroli, prowadzonej przez Komisję Rewizyjną stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego rozdziału.
  5. Przewodniczący zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.

 

§ 100

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

Rozdział VII
Zasady działania klubów radnych

§ 101

Radni mogą tworzyć kluby radnych, według kryteriów przez siebie przyjętych. Radny może być członkiem tylko jednego klubu.

 

§ 102

  1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 5 radnych.
  2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.
  3. W zgłoszeniu podaje się:
        a.  nazwę klubu,
        b.  listę członków,
        c.  imię i nazwisko przewodniczącego klubu.
        d.  w razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania   
             przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego 
             poinformowania o tym Przewodniczącego
                                                       

 

§ 103

  1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
  2. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.

 

§ 104

  1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
  2.  Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.

 

§ 105

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

 

§ 106


Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem Gminy.

 

§ 107

  1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
  2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

 

§ 108

Na wniosek przewodniczących klubów Prezydent obowiązany jest zapewnić klubom organizacyjne warunki w zakresie niezbędnym do ich funkcjonowania.

 

Rozdział VIII
Tryb pracy Prezydenta

§ 109

Prezydent wykonuje:

  1. uchwały Rady,
  2. jemu przypisane zadania i kompetencje,
  3. zadania powierzone, o ile ich wykonywanie - na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
  4. inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

 

§ 110

Komisje Rady mogą żądać przybycia Prezydenta na ich posiedzenie.

 

§ 111

Zastępca Prezydenta przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 109 - § 110 w przypadku uzyskania upoważnienia od Prezydenta.

 

Rozdział IX
Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Prezydenta

§ 112

Obywatelom udostępnia się dokumenty określone w ustawach.

 

§ 113

Protokoły z posiedzeń Rady i Komisji oraz innych kolegialnych gremiów Gminy podlegają udostępnieniu po ich formalnym przyjęciu - zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz Statutem.

§ 114

  1. Dokumenty z zakresu działania Rady i Komisji udostępnia się w Biurze Rady w dniach pracy Urzędu Miasta, w godzinach przyjmowania interesantów.
  2. Dokumenty z zakresu działania Prezydenta oraz Urzędu udostępniane są we właściwych Wydziałach Urzędu Miasta, w dniach i godzinach przyjmowania interesantów.
  3. Ponadto dokumenty, o jakich mowa w ust. 1 i 2 są również dostępne w wewnętrznej sieci informatycznej Urzędu Gminy oraz powszechnie dostępnych zbiorach danych.

 

§ 115

Realizacja uprawnień określonych w § 113 i 114 może się odbywać wyłącznie w Urzędzie Miasta i w asyście pracownika Urzędu Miasta oraz drogą elektroniczną.

 

§ 116

Uprawnienia określone w § 113 i 114 nie znajdują zastosowania:

  1. w przypadku wyłączenia - na podstawie ustaw - jawności,
  2. gdy informacje publiczne stanowią prawem chronione tajemnice,
  3. w odniesieniu do spraw indywidualnych z zakresu administracji publicznej, o ile ustawa nie stanowi inaczej, niż art. 73 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Rozdział X
Pracownicy samorządowi

§ 117

W Urzędzie Miasta nie zatrudnia się pracowników na podstawie mianowania.

 

Rozdział XI
Postanowienia końcowe

§ 118

Traci moc uchwała Nr XXIX/286/96 Rady Miejskiej w Pile z dnia 24 września 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Piła (Dz. Urz. Woj. Pilskiego z 1997 r., Nr 11 poz. 45 zm. Nr 28 poz. 114, z 1998 r. Nr 15, poz. 100; z 2001 r. Dz. Urzędowy Województwa Wielkopolskiego Nr 127 poz. 2473) za wyjątkiem:

  1. § 3 ust. 2, § 5, § 6;
  2. § 22 ust. 1 Statutu Gminy Piła, a także § 3 pkt. 2 Załącznika Nr 5 do uchwały Rady Miejskiej w Pile Nr XXIX/286/96 z dnia 24 września 1996 roku w sprawie Statutu Gminy Piła, które utracą moc z upływem obecnej kadencji Rady Miasta Piły.

 

§ 119

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, za wyjątkiem § 13 pkt. 2, który wchodzi w życie od następnej kadencji Rady Miasta Piły.

  PRZEWODNICZĄCY
RADY MIEJSKIEJ W PILE
/-/ Mieczysław Augustyn
 

--------------------------------------------------------------------------------

Tekst uchwały ukazał się w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego Nr 171 z 3 listopada 2003 r. pod poz. 3190.

 
informacje udostępnił:Krzysztof Ronij
data udostępnienia: 2006-03-22 10:13:55
ostatnia modyfikacja: Krzysztof Ronij 2011-08-26 10:06:52 »
drukuj wyślij link  

 
. .
BIP - liczba wejść: 596927